De Franse minister van Transport noemt dit verbod een “cruciale stap” en een symbolisch gebaar. Critici stellen echter dat de klimaatwinst bijna verwaarloosbaar is. Het verbod was een van de voorstellen van een burgerberaad over klimaatbeleid in 2019. Op verzoek van president Macron deden 150 burgers voorstellen om de Franse uitstoot te verminderen. Zij stelden voor om vluchten te verbieden als het traject binnen vier uur met de trein afgelegd kan worden.

Frankrijk is het eerste Europese land dat een verbod op korte binnenlandse vluchten heeft ingesteld. Dit verbod is alleen van toepassing als er regelmatig treinen rijden tussen de bestemmingen en de treinreis niet langer duurt dan 2,5 uur

De regering van president Macron vond het oorspronkelijke voorstel te ver gaan. In een nieuw voorstel zouden binnenlandse vluchten op acht trajecten verboden worden. Dit werd goedgekeurd door het Franse parlement, maar luchtvaartorganisaties tekenden bezwaar aan bij de Europese Commissie. De Commissie oordeelde dat er alleen een verbod mocht komen op bestemmingen die goed bereikbaar zijn met de trein. Er moet een hogesnelheidslijn rijden en de bestemming moet binnen 2,5 uur bereikbaar zijn. Ook in de ochtend en avond moet er een trein rijden.